Welkom op ons reisblog! Reis naar Nieuw Zeeland

12 februari 2017 - Doetinchem, Nederland

Welkom op onze reisblog. Wij gebruiken deze blog om iedereen op de hoogte te houden van onze reis. We zetten er korte verhaaltjes op, waarin we vertellen wat we die dag gedaan hebben en plaatsen wat foto's. Kom dus snel een keertje terug voor de verhalen en foto’s. Wil je op de hoogte blijven van onze belevenissen? Meld je dan aan voor onze mailinglijst! Komende maandag (13 februari) is het zover, dan reizen we af naar Nieuw Zeeland om een lang gekoesterde droom uit te laten komen.

Vanavond heerlijk rustig richting Amsterdam, morgenochtend vertrek vanaf Schiphol richting Singapore. Daarna door naar Christchurch Nieuw Zeeland.

14 februari, Singapore
Gisterochtend vertrokken richting Singapore. Goede  vlucht gehad, nu een aantal uren op de luchthaven doorbrengen voordat we straks door vliegen naar Nieuw- Zeeland. Aankomst in Christchurch op 15 februari.

16 februari, Christchurch
Heerlijk uitgerust, klaar om de auto op te gaan halen en verder te reizen.

Gisteren (15 februari) in Christchurch aangekomen, hotel opgezocht en na een lekkere douche de stad in gegaan. Veel gebouwen hebben geleden onder de laatste aardbeving, de hele stad staat zo ongeveer in de steigers. Het blijkt dat men erg creatief hier mee omgaat, dit zie je o.a. op de foto's waarin een shopping centre in containers is opgebouwd. Alsof alles nog niet genoeg beschadigd was, bleek er ook nog een bosbrand vlakbij de stad te zijn (zie foto).

16 februari, Mount Cook Village
Vandaag de auto opgehaald, mooie auto, erg comfortabel. Na wat oefenen in het links rijden, onderweg naar Mount Cook. Links rijden went redelijk, dat de richtingaanwijzer aan de rechterkant van het stuur zit is lastiger, regelmatig de ramen schoongemaakt als we links- of rechtsaf gingen.

De route ging via Hornby, Geraldine naar Lake Tekapo en via Lake Pukaki (met uitzicht op Mount Cook) naar de eindbestemming van vandaag: Mount Cook Village. We overnachten 2 dagen in het Aoraki Court Motel. Morgen staat een excursie naar Mount  Cook (incl. Gletsjer wandeling) gepland. Het uitzicht vanaf de motelkamer is prachtig, we kijken op besneeuwde bergtoppen.

17 februari, Mount Cook Village
Vandaag stond een activiteit op het programma, een boottocht op het gletsjermeer van de Abel Tasman gletsjer. Wat een ervaring! Een goeie gids gaf uitleg en liet ons alle mooie bezienswaardigheden zien. We hadden prachtig weer wat alles nog mooier maakte dan het al was.
Na deze excursie hebben we de Hooker Valley track gelopen, een wandeling van ruim 3 uur naar twee andere gletsjers, de Mueller en de Hooker gletsjer. Zeker de moeite waard om te doen als je in de buurt bent. De dag werd afgesloten met een welverdiend biertje op het terras in de buurt.

Morgen weer onderweg, richting het zuidwesten, naar Te Anau.

18 februari, Te Anau
Lange rit van Mount Cook naar Te Anau, een paar foto's van onderweg zijn geplaatst. Om 16.00 uur aangekomen en logeeradres opgezocht en ingecheckt. Even bijkomen van de reis, daarna even de stad in.

Morgen staat de 2 daagse cruise op de Doubtful Sound fjord op de agenda. Dat betekent vroeg op.

20 februari, Te Anau
Net terug van een geweldige trip, de 2 daagse cruise op de Doubtful Sound. Wat een ervaring, geweldig! Een vakantie in een vakantie. Eerst met een boot over Lake Manapouri, daarna met een busje over de Wilmot pass naar Doubtful Sound. Vervolgens met de boot het fjord verkennen. De stuurman/gids Jason wist erg boeiend te vertellen en liet ons alle hoogtepunten van het fjord zien. We hebben het eten zelf gevangen (kreeft en vis), we hebben zeehonden gezien, watervallen, dolfijnen bij de boot gehad, het bleef maar doorgaan.

Nog steeds prachtig weer, volop zon en lekkere temperaturen. Het is hier blijkbaar de afgelopen maand erg slecht geweest. Voor het eerst konden we de monding in en naar de zeehonden, dit was de afgelopen tijd niet mogelijk.

Morgen vertrek richting Wanaka.

21 februari, Wanaka
Aangekomen in Wanaka, na een mooie rit door de bergen. In Wanaka zit PuzzlingWorld, dat moesten we uiteraard zien. Wanaka ligt in de bergen, doet een beetje Zwitsers aan. Het ligt aan een meer, lijkt behoorlijk druk hier. Er zijn allerlei extreme activiteiten hier in de buurt, wij houden het bij een wandeling in de bergen morgen. We blijven hier 2 dagen, daarna door naar Fox Glacier.

22 februari, Wanaka
Vandaag een mooie wandeling gemaakt in de buurt van Wanaka. We begonnen met regen, in de loop van de dag werd het droog en liep de temperatuur op tot 28 graden.
De wandeling die we gedaan hebben was de Diamond Lake track. Deze bestaat uit 3 onderdelen, we hebben ze alle drie gedaan. Sommige stukken waren lastig, maar de beloning (het uitzicht) was de inspanning zeker waard.

Nu even wat rust, dan het stadje in wat eten.
Heerlijk gegeten bij Francesca's Italian kitchen. Authentieke Italiaanse gerechten, met verse producten bereidt. Morgen onderweg naar Fox Glacier.

23 februari, Fox Glacier
Vandaag stond er een helikoptervlucht, gecombineerd met een bergwandeling en een tocht met een jet-boot op het programma. Strak blauwe lucht, geen wind, beter kon niet. Wat een ervaring! De vlucht duurde ongeveer 50 minuten, daarna een wandeling van 2,5 uur en de tocht met de jet-boot duurde ongeveer een half uur.

Daarna doorgereden naar Fox Glacier, morgen de gletsjer op.

24 februari, Hokitika
Vandaag na een mooie rit door de bergen aangekomen in Hokitika, het stadje van de jade. Onderweg gestopt bij de Franz Josef gletsjer, je kunt duidelijk zien hoeveel de gletsjer zich heeft teruggetrokken. Hokitika ligt aan de kust, het strand ligt vol met drijfhout.

Morgen een lange rit voor de boeg, dwars over het Zuidereiland (via de Inland Highway) naar Kaikoura.

25 februari, Kaikoura
Een lange rit achter de rug, uiteindelijk viel het erg mee. Een mooie route door de bergen, via de Lewis Pass. Op het laatste stuk weg waren ze enorm bezig met het herstellen van de schade van de laatste aardbeving in november 2016. Je moest wel rustig rijden, dus meer tijd om te genieten van het uitzicht.

Inmiddels aangekomen bij het B&B in Kaikoura. We zitten een kilometer of 5 van het stadje af, op het platteland. Morgen heel vroeg op, we moeten ons om 6.00 uur melden bij de boot in de haven van Kaikoura. Om 6.15 uur varen we als het goed is uit, om walvissen te spotten. Laten we hopen dat we er een paar zien, dan plaatsen we de foto's morgen.

Nu een paar foto's van onderweg, waarbij met name de schade aan de weg goed te zien is.

26 februari, Kaikoura
De eerste teleurstelling van deze reis, de tocht kon vanochtend vanwege het weer niet doorgaan. Het regende en de wind op zee was te sterk, de kans om iets te zien was nihil, vandaar dat er niet werd uitgevaren. Later op de dag kan er mogelijk weer gevaren worden. We proberen nog of we mee kunnen, de kans is niet heel groot. Afwachten maar.

Tegen de middag weer naar het vertrekpunt om te informeren of de tocht doorging en of we mee zouden kunnen. We hadden geluk, er waren blijkbaar veel mensen die het niet zagen zitten gezien de regen en wat harde wind, we konden mee met de boot van half 2.

We hebben walvissen gezien, 3 in totaal. Wel een ruwe zee, er werden zeker 10 mensen zeeziek!  Door de ruwe zee was het moeilijk foto's te maken. Uiteindelijk toch gelukt. Op de terugweg naar de haven kwamen we nog dolfijnen tegen.

Na het walvis spotten nog een wandeling in de buurt van Kaikoura gemaakt, daar zouden zeehonden op de rotsen zitten. Het waren er veel, je kon bij een aantal vrij dichtin de buurt komen.

Al met al toch een geslaagde dag, nadat deze begon met een teleurstelling.

Morgen onderweg naar de Tasman Bay en het Abel Tasman National Park in het noorden van het Zuidereiland.

27 februari, Riwaka
Vandaag een lange rit achter de rug, niet zozeer qua kilometers, meer vanwege de vele wegwerkzaamheden. Er wordt hard gewerkt om het Noordoostelijk deel van het eiland weer te verbinden met de rest. De wegen van Kaikoura naar het noorden zijn afgesloten, daar zijn ze nog wel even mee bezig. De andere wegen zijn daardoor druk en hebben veel te lijden.
Toch een mooie rit door de bergen, naar het noordwesten, naar Riwaka, aan de Tasman Bay. Onderweg een landschap dat veel op Oostenrijk leek.

Een paar foto's van onderweg.

28 februari, Riwaka
Het Abel Tasman National Park staat bekend om de mooie baaien en stranden, we hebben dit vandaag met eigen ogen mogen zien. De trip die we vandaag gepland hadden begon met een boottocht langs de kust. In de verschillende baaien werden mensen afgezet, afhankelijk van de activiteit die ze gingen doen. Het Abel Tasman Park is alleen toegankelijk via een boot, er wonen geen mensen. De huizen die er staan worden gebruikt om te overnachten of staan leeg.

Na 1,5 uur varen langs de kust werden we afgezet in een baai, daar gingen we verder met een kajak de zee op. We waren met z'n tweeen, met een eigen gids.
De trip die we deden was verplaatst naar een ander deel van het Park, maar de boekingen lieten ze gewoon doorgaan. We hadden dus een private trip. Met de kajak zijn we langs een rots, Tonga Island, gevaren waar een kolonie zeehonden zit. Daarna hebben we de kust verkend en na 2 uur eindige de kajaktocht in een baai een eind verderop. Daar lag een boot klaar om de kajaks en onze gids op te halen. Wij gingen verder met een wandeling van 2 uur naar de baai waar we weer door een boot zouden worden opgepikt. Een mooie, niet al te moeilijke wandeling door een tropisch aandoend bos. Er stonden enorm grote varens in het bos. Na een kleine 2 uur kwamen we aan in de baai waar we inderdaad weer werden opgepikt en terug naar de haven gebracht.

Een hele mooie dag, met prachtige natuur, enorme rust (er zijn een beperkt aantal mensen in de baaien). Heerlijk weer, zonnig en niet al te warm, ongeveer 25 graden.

Morgen naar Picton om daarna met de boot naar Wellington te gaan. In Picton de auto inleveren, als het goed is staat in Wellington de andere klaar.

1 maart, Picton
Vandaag geen lange rit op het programma. We hadden tijd genoeg om een tussenstop in Nelson te maken. Daar hebben we de juwelier bezocht die de ring die gebruikt is in de films van Lord of the Rings heeft gemaakt. In Nelson wat rondgekeken en op een marktje verse aardbeien gekocht. Daarna zijn we via de Queen Charlotte drive van Nelson naar Picton gereden. Een hele mooie route door de bergen in het Noorden van het Zuidereiland. Met vergezichten over de sounds (fjorden).

Picton is een hele mooie havenplaats, jammer dat we morgen al weer verder gaan, maar ja, je kunt niet alles zien! Morgen vertrekken we zoals ze hier zeggen vanaf het beautyfull island naar het oké island. We gaan het zien of dit klopt.

2 maart, Picton
Vandaag de oversteek naar het Noorder-eiland. Auto ingeleverd in Picton, er staat als het goed is een andere auto klaar aan de overkant, in Wellington.
De oversteek duurt ongeveer 3,5 uur.

2 maart, Wellington
In Wellington aangekomen in het hotel, redelijk in het centrum. Nu even de stad in en uitzoeken waar we morgen naar toe willen. De auto opgehaald, die stond inderdaad klaar. Wellington is een drukke stad, zeker in vergelijk met de rust die we gewend waren. Vooral rondom de haven is van alles te beleven. Morgen nog een dag hier om een aantal dingen te bekijken.

3 maart, Wellington
Vandaag Wellington verkend, een mooie stad, vooral het havengebied vonden wij erg mooi met een prettige sfeer. Veel jonge mensen, waarschijnlijk ook vanwege de universiteit. De stad voelt prettig aan, vriendelijk en levendig. Men was volop met de voorbereidingen bezig van een 2 weken durend muziek festijn dat morgen start. Helaas kunnen we dat niet meemaken, we vetrekken morgenvroeg uit Wellington. We zijn vandaag naar het Te Papa museum geweest, het nationaal museum van Nieuw-Zeeland. In het museum wordt de historie van Nieuw-Zeeland weergegeven, zowel van de Maori als de natuur.

De foto's geven een impressie van Wellington.

4 maart, Tongariro National Park
​Lange rit vandaag, door prachtige natuur. Dit is niet op foto's vast te leggen. We hebben een kleine omweg (via Mount Bruce), daar zit een nationaal centrum waar ze een broedproject voor kiwi's uitvoeren.
Hier vind je de enige witte kiwi ter wereld. Daarna via een aantal hele mooie wegen naar het Tangariro National Park. We zitten op een prachtige locatie midden in het National Park, aan de voet van de vulkaan.

Morgen een wandeling van 7 - 8 uur voor de boeg, langs de rand van de krater. Vroeg op en klaar voor de track.

5 maart, Tongariro National Park
De Tongariro Alpine Crossing, zo heet de track die we vandaag gelopen hebben. We waren zeker niet de enigen, het was redelijk druk. Prachtig weer, de zon scheen volop. Sommige stukken waren erg lastig, lange stukken steil klimmen en lastige dalingen. Maar de uitzichten waren het meer dan waard. In totaal is de wandeling bijna 20 kilometer, gemiddelde looptijd ligt tussen de 7 en 9 uur. We hebben er 7 uur over gedaan. We kunnen nu even geen trappetje meer zien. Al met al de inspanning werd beloond met mooie plaatjes, een paar zetten we op de blog.

Nu even bijkomen en ontspannen, morgen een korte rit naar Taupo.

6 maart, Taupo (Huka Falls)
Een korte rit vandaag van het Tongariro National Park naar Taupo. Taupo ligt aan Lake Taupo, 1 van de grootste vulkaan kratermeren van de wereld. Onder de waterspiegel schijnt er nog behoorlijk wat vulkanische activiteit te zijn. Kort na vertrek kwam Lake Taupo al in zicht, een groot deel van de route liep langs het meer. Op 1 van de foto's zie je de vulkanen van het Tongariro Park aan de overkant van Lake Taupo liggen.
We zitten net buiten Taupo, richting de Huka Falls. Omdat we vandaag tijd hadden zijn we daar langs gegaan. Wat een watergeweld! Er stroomt 220.000 liter water per seconde naar beneden. Je kunt de waterval al van ver horen. Een eindje verder stroomafwaarts worden garnalen (rivierkreeftjes) gekweekt. Er wordt gebruik gemaakt van de warmwater bronnen om ze te kweken. In heel korte tijd zijn ze klaar om te eten. Op het park kun je ook garnalen vangen, wat je vangt wordt voor je gekookt om op te eten.

Vanuit onze kamer kijken we uit over Taupo. Morgen weer een korte rit, dus opnieuw tijd om dingen te bekijken.

7 maart, Rotorua
Ook vandaag maar een korte afstand te overbruggen, dus opnieuw tijd om wat te bekijken. Even een bezoek gebracht aan een bungy-jump plek vlak bij Taupo, blijkbaar 1 van de mooiste bungy-jump plekken in Nieuw-Zeeland. We hebben zelf geen sprong gemaakt maar het is wel leuk om naar te kijken. Daarna zijn we doorgereden naar het Orakei Korako Thermal Park, 1 van de best bewaard gebleven thermale parken van Nieuw-Zeeland. Het is blijkbaar ook 1 van de mooiste. Het was een bezoek meer dan waard, goed dat we de omweg gemaakt hebben. De kleuren zijn werkelijk prachtig om te zien.

Nu in Rotorua, een wat grotere plaats en drukker dan Taupo. Ook Rotorua ligt weer aan een meer. Morgen staat een track (wandeling) door het bos, onder begeleiding van een Maori gids op het programma.

8 maart, Rotorua
De geplande regenwoud wandeling van vandaag gaat helaas niet door. Het regent en op de berg schijnt het te hard te waaien. We hebben paraplu's geleend in het hotel en hebben wat door Rotorua gewandeld. We wilden naar het museum, maar dat was helaas gesloten, tijdens de laatste aardbeving zijn er scheuren in de fundering ontstaan. Het lijkt een dagje 'hangen' te worden, morgen vertrekken we richting de noordkust (Coromandel), naar Hahei.
Laten we hopen dat het weer dan beter is.

9 maart, Hahei (Coromandel)
Aangekomen in Hahei, aan de noordkust van het Noordereiland. Door de regen was een deel van de weg afgesloten i.v.m. modderstromen. We moesten 80 km omrijden om in Hahei te komen. De WiFi verbinding is hier minimaal dus we houden het kort vandaag. We hebben een wandeling naar een grot (Cathedral cave) bij de zee gemaakt. Het waaide behoorlijk dus dat levert mooie foto's op.

10 maart, Hahei (Coromandel)
Vanochtend lekker uitgeslapen, daarna naar het Hot Water Beach gegaan. Een raar fenomeen. Onder het strand wordt warm water naar boven geduwd door een vulkanische laag die dieper ligt. Zoals op de foto's te zien is maakt men door een kuil te graven zijn eigen 'hot-pool'. Doet ergens denken aan het Noordzee strand, alleen daar vullen de kuilen zich niet met warm water. Op sommige plaatsen kun je niet in het  water lopen omdat het te heet is. Een heerlijke strandwandeling gemaakt en daarna de omgeving een beetje verkend. Later in de middag begon het helaas te regenen, de temperatuur is echter zeer aangenaam, rond de 23 graden.

Morgen een lange rit voor de boeg, naar Russel in de Bay of Islands.

11 maart, Russell
Gisteren heeft het heel veel geregend, daarom vandaag eerst maar op het internet gekeken of er wegen afgesloten waren. Dit bleek inderdaad het geval te zijn. De weg die we moesten rijden bleek afgesloten. We moesten weer een flink stuk omrijden. We hebben het hele schiereiland Coromandel nu wel rondgereden. Onderweg op veel plaatsen water op de weg en soms was de weg half afgesloten door een aardverschuiving. Nadat we Coromandel achter ons gelaten hadden, liep het redelijk vlot allemaal. Rond Auckland was het heel druk, omdat daar ook wegen afgesloten waren door de hevige regenval. Het laatste stuk werd het weer beter, af en toe kwam zelfs de zon er door. Nu in Russell voor het laatste deel van onze vakantie. Een mooi plaatsje, de eerste hoofdstad van Nieuw-Zeeland. De voorspelling wat het weer betreft zijn redelijk tot goed, afwachten maar. We zitten in een nostalgisch oud hotel, aan de haven van Russell.

12 maart, Russell
Vannacht en vroeg in de ochtend nog regen, daarna klaarde het op en kwam de zon er af en toe door en ging de wind liggen. We hebben wat rondgewandeld in de omgeving van Russell. In dit gedeelte leven nog kiwi's in het wild. We hebben er geen gezien, zou ook erg toevallig zijn want het zijn nachtdieren. Russell zelf is een nostalgisch plaatsje, met erg veel Engelse historie. Er komen veel dagjes mensen met het pontje vanuit Paihia..

Morgen met een boot de baai in, op zoek naar dolfijnen. Het weer lijkt goed te worden, zonnige periodes met wat bewolking. Temperatuur rond 24 graden.

13 maart, Russell
Vandaag een trip met een zeilboot (catamaran) door de Bay of Islands gemaakt. Gelukkig zat het weer mee, in de ochtend kwam af en toe de zon er door. In de middag kwam er wat meer bewolking, maar het is gelukkig de hele dag droog gebleven. Al snel na vertrek kwamen we een grote groep dolfijnen tegen, ze waren op vis aan het jagen. Het was een hele grote groep, overal doken ze op, je wist niet waar je kijken moest, links of rechts. Na een tijdje waren ze verdwenen en zocht de schipper een baai op. Hier kon je zwemmen of snorkelen, wij kozen er voor om aan land te gaan om even de benen te strekken. Na de wandeling kregen we een lunch aan boord, daarna met een kleine omweg weer terug naar de haven. We hebben ons in Paihia af laten zetten, zodat we daar ook even rond konden kijken. Met de pont zijn we vervolgens weer terug naar Russell gegaan.

Morgen met een omweg naar Auckland om de reuzenbomen (Kauri) te zien.

14 maart, Auckland
Vanuit Russel via de westkust gereden om de Kauri bomen te zien. Dit zijn enorme bomen, ze worden helaas bedreigd. In eerste instantie door de ontbossing, om landbouwgrond te creëren. Nu worden ze bedreigd door een schimmel. Er zijn er niet veel meer over en men doet er alles aan om ze te behouden. Op de foto's komt niet helemaal over hoe enorm ze zijn. Na een wandeling door het laatste stuk kauri bos, verder gereden naar Auckland, wat een enorme stad is dat, het duurt ongeveer een uur om er doorheen te rijden. Na wat zoeken het B&B gevonden, wat gegeten en nu de spullen aan het inpakken voor de terugreis morgen.